9 Million Bycicles in Beijing... - Reisverslag uit Beijing, China van Debby Schrans - WaarBenJij.nu 9 Million Bycicles in Beijing... - Reisverslag uit Beijing, China van Debby Schrans - WaarBenJij.nu

9 Million Bycicles in Beijing...

Door: Debby + Kevin

Blijf op de hoogte en volg Debby

18 Juli 2010 | China, Beijing

Zoals de titel al aangeeft zijn we inmiddels in Beijing aanbeland... maar eerst nog even over de Gertent-experience.

De Gertenten waren fantastisch! Onzettend mooi versierde (beschilderde) tenten met een houtkacheltje in het midden. Na de kater van het WK die we vanuit het hotel in het Mongools gevolgd hadden een welkome afwisseling! 2 uur buiten de stad in het Terelj national park was het heerlijk rustig met wijdse uitzichten over de Mongoolse heuvels. De eerste avond was gezellig maar steenkoud (tegen het vriespunt). Dus moest er gestookt worden! Na lang aanmodderen met lucifers wat toilet papier de houtblokken en een kaars was het dan toch gelukt... een heerlijk knettert houtkacheltje in onze tent die snel lekker warm werd. Jammer alleen dat nadat ie uit was het binnen een uur weer steenkoud was. Bibberen dus!

De volgende dag paardrijden. Niet echt iets wat we dagelijks doen dus ietwat onwennig op een eigenwijs paard (soort zoekt soort) een prachtige tocht gemaakt door de heuvels. Uiteindelijk heeft ons dit de nodige spierpijn opgeleverd.

's avonds Mongoolse BBQ. Op open vuur worden twee stoofpotten geplaatst waarin voorverwarmde stenen (van het vuur) worden gelegd met het schapen vlees daarbij wordt flink water gegoten en de groenten toegevoegd (hele uien, wortel, aardappels). Op het schapen vlees na smaakte het prima. Ook de locatie was knus. We moesten vanwege de regen uitwijken naar een grote gertent die verlicht werd met kaarslicht.

Kortom, het gevreesde eten bleek fantastisch te smaken (ook alle andere lunches etc). Het jammere was alleen dat ik die morgen (5 uur) al voor de eerste keer op het potje zat en zich dit nog een aantal malen heeft herhaald voordat we weer vertrokken naar Ulan Bator. Met Debby was nog niets aan de hand dat kwam later.

Van het Gertenten kamp naar de openbare weg was nog een stevige uitdaging voor de jeep die z'n snorkel hard nodig had toen we de "rivier" passeerden (gisteren nog een kabbelend beekje).

Eenmaal in Ulan Bator nog een prachtige Tempel waar de Dalai Lama gestuurd had bezichtigd met een enorm groot gouden buddha beeld. Natuurlijk kon Debby niet zonder de locale binnenmarkt en toen ben ik maar rustig op bed gaan liggen.
Debby is nog even gaan shoppen...

's avonds nog in de stress vanwege rook op de gang van het hotel. Dit bleek echter niet de bliksem te zijn maar een uitgebrande badkamer. Het kleine boilertje (1-tje op elke badkamer) was niet uitgesprongen en in brand gevolgen. Uiteraard was geen enkele brandmelder (in onze gang 4-5) afgegaan... ;-(

Wat minder geslapen...

De vroege ochtend erna met de trein naar Beijing!

De treinrit naar Beijing verliep niet geheel vlekkeloos. Dit lag niet aan de trein want deze was zeer modern en goed maar aan de gesteldheid van een kotsende Debby en die van onze medereizigers. Er zaten nog een aantal andere reizigers in de trein die ook de Gertenten hadden bezocht. Laat ik het erop houden dat iedereen op z'n minst ietwat misselijk gevoel had.

Eenmaal in Beijing, met de Taxi naar onze Hutong (oude chinese wijk) deze lag goed verstopt maar wel naast een heel leuk straatje vol winkeltjes en barretjes! De kamer zelf is zeer knus maar basic en in verhouding veel te duur. Er is een loft met een kingsize bed (lees twee matrassen op de grond en geen ruimte om te staan) Debby vind 'm echter helemaal top! vrouw blij, man blij zeggen we maar ;-)

Lekker kip gerecht besteld 's avonds bij de lokale chinees. Zag er lekker uit, rook lekker, maar het bleek geen kipfilet te zijn maar een kip die in stukken was gehakt (incl. alle botjes). Niet helemaal ons ding...

De dag erna een fiets gehuurd en de stad verkent per fiets samen met die andere 8.999.998 fietsjes. Allebei heerlijk genoten van wat de chinezen gedurende de dag bezig houdt. De Lama tempel bezichtigd, van het spektakel in de Drum Tower (vroeger om de tijd aan te geven) genoten en het park bezichtigd met uitzich op de verboden stad. Vervolgens te laat bij de verboden stad om nog naar binnen te mogen dus maar Tianmen square bekeken.

's avonds Peking Duck gegeten in een oud en "shabby" restaurant een ware lekkernij!

Vandaag de Chinese muur bedwongen! Na een eerste klim tot aan de muur nog de nodige kilometers (6 ofzo) afgelegd over de muur... en dat is afzien! 40 meter omhoog, 20 meter omlaag, 30 meter omhoog, 40 meter omlaag etc.. etc. Helemaal bek af na 3,5 uur lopen en blij met onze 3 liter water weer terug naar beneden... Ik hoef jullie niet uit te leggen dat het uitzicht fantastisch was ;-)

Debby is op dit moment aan het shoppen... en ik heb mijn eerste ervaring in een chinees internet/game cafe. Er staan zeker honderd PC's. Je moet je ID laten scannen en er wordt een foto van je gemaakt. Vervolgens wilde ik foto's uploaden naar Picasa maar die "bestaat" hier niet aangezien men in China niet zo blij was met Google en picasa van Google is...

Ik ga nog even op zoek naar een alternatief maar volgens mij worden het geen foto's dit keer...

Groetjes, Kevin (en een shoppende Debby ;-))

• 18 Juli 2010 - 15:15

Marjolein:

Ha debby en kevin,
    nog aan de race? onthoud: als je twijfelt wat het is, stuur mij maar een potje, hihi! Verder klinkt het wel avontuurlijk allemaal. Geniet er van.
    Trouwens, heel grappig, bij het bericht dat jullie geplaatst hebben staat: geplaatst over 6 uur. Je hebt het in de toekomst geschreven, grappig.
    X

• 18 Juli 2010 - 20:58

Marion:

Tot nu toe alles top verlopen (op de race na natuurlijk)Leuk om jullie verhalen te lezen.
    Kijk erna uit.
    Dikke Knuffel

Hub en Marion
    (Pap en Mam)

• 19 Juli 2010 - 07:59

Lilian,ad &kids:

super !reisverslag,leuk om jullie zo te "volgen"gr&veel ervaringen opdoen,de Heijgeltjes

• 19 Juli 2010 - 12:43

Mandy:

Leuk om jullie verhalen te lezen!
    Dat het af en toe niet gaat zoals gepland daar redden jullie je wel uit ;) (hoort erbij toch?!)
    Ik hoop voor Debby dat zij zich intussen weer wat beter voelt!

XX Mandy

• 19 Juli 2010 - 20:27

Manon:

Hey lieve luitjes,

Dat Schapenvlees leek mij wel mee te vallen, ik dacht eerst echt aan (oog)ballen, tong en schapendarm ofzo :D, maar jullie hebben dus ook van normaal uitziend vlees de krampjes gehad haha. Natuurlijk hoop ik dat jullie je nu wel wat beter voelen ;-)
    ow, en pap en mam vonden de foto's van de bruiloft natuurlijk ook erg mooi. Mam heeft ze stiekum al 2 keer bekeken!

Dikke kus
    Mup&Ard& paps die hier al van 9 uur op bed ligt :)