Vrijheid - Reisverslag uit Shigatse, China van Debby Schrans - WaarBenJij.nu Vrijheid - Reisverslag uit Shigatse, China van Debby Schrans - WaarBenJij.nu

Vrijheid

Door: Debby + Kevin

Blijf op de hoogte en volg Debby

09 Augustus 2010 | China, Shigatse

Tja, waar moeten we beginnen... Slechts een paar dagen verder en nog steeds in China, maar zo anders! Tibet raakt ons. Het is hier ontzettend mooi; we rijden van het ene prachtige landschap door naar het volgende. Gigantische bergen, meren en gletschers. De mensen zijn enorm vriendelijk; een glimlach wordt beantwoord met een grote warme lach. Overal zie je oude en jonge mannen en vrouwen in traditionele kleding. Van edelstenen in het haar tot gekleurde vlechten. Van gestreepte schorten (als teken dat je getrouwd bent) tot stoffen laarzen en jassen van Yak haren (waterdicht!). Het boeddhisme is overal aanwezig. Gebedsvlaggen, gebedsrollen en het lopen van de Kora (religieuze rondgang). Kloosters, monnikken in rode kleding, en rozenkransen. We hebben nu verschillende kloosters en tempels bezocht waar het telkens weer bijzonder is om aanwezig te mogen zijn. De sfeer doet iets met je. Helaas is het niet bij elk klooster of tempel zo. Het beroemde Potala Paleis in Lhasa bijvoorbeeld is geweldig indrukwekkend, maar de sfeer is helaas weg... Het voelt als Vaticaanstad zonder Paus; een lege huls en het is triest te zien wat de invloed van de Chinezen doet na de demonstraties van tweeduizendacht. Tibetanen, monnikken en toeristen worden allerlei restricties opgelegd. Overal op straat en op de daken is het Chinese leger zichtbaar. Onderdrukking is voelbaar. Naar en om boos van te worden, China is opeens niet meer zo leuk en mooi. Als we Boeddha iets mogen vragen, vragen we dan ook om vrijheid!

Lieve groetjes uit Tibet,
Kevin en Debby

P.S. We hebben weer een aantal nieuwe foto's erbij gezet. Dit keer van Tibet!

• 09 Augustus 2010 - 13:55

Tim:

De reacties zullen langzaam eentonig worden, maar het blijft gewoon mooi.... Leuk en zeker indrukwekkend (jullie zijn nou eenmaal meesterlijke schrijvers ;) ) om de verhalen te lezen en de foto's te bekijken!

Geniet er, tussen het boos zijn op bepaalde chinezen, ook vooral van!!!

Kus

• 09 Augustus 2010 - 14:30

Jolijn:

WOW!

• 09 Augustus 2010 - 16:34

Mandy:

zo leren we er ook nog wat van he! ;)
    Super dat jullie het zo naar jullie zin hebben met al die mooie uitzichten! Wij kijken wel naar ons gras ;)
    XX

• 09 Augustus 2010 - 17:10

Pap En Mam:

Hallo wereldreizigers,
    Het lijkt erop dat het nog steeds mooier en indrukwekkender wordt.We zijn benieuwd wat jullie verder nog te wachten staat. Dikke knuffel en tot weder horens & ziens.

• 09 Augustus 2010 - 17:23

Marike:

Ongelofelijk mooie foto's weer zeg, soms zou ik zweren dat jullie stiekem niet daar zijn, maar voor een fotowand staan en daar doen alsof jullie op al die geweldige plekken zijn, zo bizar wat we allemaal zien...

• 09 Augustus 2010 - 17:23

Oma En Opa:

Alles gezien. Mooi Mooi Mooi. Zo te lezen genieten jullie. Hopen dat jullie de rest van de reis nog veel mogen zien en dat alles goed gaat. Veel groetjes.

• 09 Augustus 2010 - 17:43

Adje Patatje:

Hi Hallo.
    ik lees altijd met veel pleziel jullie leisvelslagen.Eellijk gezegd ,eigenlijk een beetje jaloels.Geniet elvan!. Kevin , het valt wel een beetje op dat , hoe veldel je van huis bent , hoe meel je fietst. Groetjes Ad.

• 09 Augustus 2010 - 17:54

Kelly En Davy:

mooi verslag weer! Ook hier vanuit rome volgen we jullie op de voet.
    Morgen gaan wij naar vaticaanstad, maar dan wel met paus. Of hij moet net als wij op vakantie zijn haha. Geniet er nog van!!!

• 09 Augustus 2010 - 21:52

Inez:

Indrukwekkend...echt hele mooie foto's!!!
    Geniet nog van jullie vakantie!
    xxx Inez

• 10 Augustus 2010 - 11:32

Marjolein:

Mooie foto's!
    en thanks voor de kaart....

• 13 Augustus 2010 - 10:12

Sanne & Laurent:

Hey bruidspaar,

Zo te lezen hebben jullie het naar jullie zin en missen ons niet ;)

Geweldige verhalen en mooie foto's!

Geniet er nog van :)

dikke pakkerd Sanne en Laurent

• 14 Augustus 2010 - 14:44

Daniel:

Heel erg leuk om jullie verhalen te lezen en de foto's te bekijken. Zo te zien hebben jullie in Yangshuo dezelde kookcursus gevolgd als wij :)

Geniet nog van het laatste stuk van jullie reis!

• 15 Augustus 2010 - 06:09

Dennis En Tijn Winkel Van Hees:

Mooi verhaal! helaas zien wij ook zo nu en dan eens de andere kant van China.

Veel plezier nog tijdens het laatste deel van jullie reis!

Groetjes,

Dennis en Martijne

• 15 Augustus 2010 - 17:02

Lieke:

Hoi Debby en Kevin,
    Ontzettend mooie foto's! Arnold is al helemaal jaloers ;-) Wij zijn net terug van een weekje wijn & kastelen in Frankrijk (ook leuk, maar toch anders ;-)). We moeten de rest van jullie verslagjes nog lezen, maar dat gaat wel lukken voor onze eet-date! Veel plezier nog en tot over een paar weken!