China online - Reisverslag uit Lijiang, China van Debby Schrans - WaarBenJij.nu China online - Reisverslag uit Lijiang, China van Debby Schrans - WaarBenJij.nu

China online

Door: Debby + Kevin

Blijf op de hoogte en volg Debby

01 Augustus 2010 | China, Lijiang

Daar zijn we weer! Inmiddels ruim 3 weken in China en dus heel wat ervaringen en kennis rijker! Tijd om dat te delen in de vorm van een stel 'wist je datjes'. Maar eerst willen we nog even kwijt dat we al jullie reacties op onze berichten super leuk vinden! Het is telkens weer een verassing wie er gereageerd heeft en dat maakt ons heel nieuwsgierig... Maakt het ook extra leuk regelmatig even een bericht te posten. Dus, wist je dat...
- we slechts een enkele Chinees zijn tegengekomen die enigszins engels spreekt; communiceren is letterlijk met handen, voeten, aanwijzen en de raarste geluiden!
- het Chinees geen ja of nee kent; een vraag wordt gewoonweg herhaald in bevestigende of ontkennende vorm
- als wij vervolgens het chinese antwoord op onze engelse vraag niet snappen gaat de Chinees steeds harder zijn antwoord herhalen... we verstaan dan echter nog steeds geen Chinees...
- Chinees praten kunnen we wel: nihou (hallo) en xie-xie (dankjewel)!
- met stokjes eten lukt ook al aardig
- in xi'ang barstte het van de krekels en sprinkhanen in kleine kooitjes die samen een oorverdovend lawaai maken; volgens Chinees gebruik heb je zo'n kooitje met krekel in huis omdat deze de zomer aankondigt; dan gaat hij lawaai maken
- een paraplu en waaier zijn hier echte mode  accessoires! hoe meer kleur en glitters hoe beter!
- op de markt kun je echte lekkernijen kopen: slang, schildpad, kippenpoten (letterlijk de poten), en ook nog hond
- spitting is in de grote steden alleen nog toegestaan in de prullenbak, daarbuiten 'spit' men nog heerlijk overal waar men maar wil
- we staan inmiddels op heel wat Chinese foto's: we blijken net als in India veel interessanter dan de daadwerkelijke attractie waarvoor men kwam...
- we sliepen in Shanghai op de 82e verdieping! de lift deed pijn aan je oren! Om bij het hotel te komen hebben we de 'maglev' (magnetic levitation) genomen; een trein die met 431 km/u naar Shanghai zweeft
- Chinezen zijn onafscheidelijk van hun thermosbeker thee; bijna iedere Chinees loopt hiermee rond en een theezakje is er niet bij; thee maak je met blaadjes, bloemen en kruiden
- men hier met de meest hippe kapsels rondloopt, ook de mannen! Debby heeft ook plaatsgenomen in de kappersstoel en kreeg een uberhippe halve pony geknipt en wel voor het grote bedrag van 2 euro! Daar moet de gastvrouw, coördinator, haarwasser, kapper zelf en supervisor van betaalt worden!

We lopen voortdurend tegen  bizarre tegenstellingen aan hier in China: modern naast traditioneel, arm naast rijk, ontwikkelt naast achtergebleven en nieuw naast oud. En dat allemaal ook echt letterlijk naast elkaar! En het houdt nog niet op. Na een paar heerlijk rustige dagen in het schitterende karstgebergte zitten we nu op 2400m in Chinees Valkenburg! Morgen gaan we door naar 3200m, als Kevin tenminste weer beter is... Mijn arme man is alweer ziek... Maar, dat komt goed!

Liefs, Kevin en Debby

• 01 Augustus 2010 - 17:06

Mup:

dagdag pietjes :)

Spannend hoor, de hoogte in! nu maar hopen dat je niet daar ook weer ziek van wordt. Dan moet er bij Kevin maar een stop in, haha. Ik hoop dat jullie van de uitzichten gaan genieten en veel mooie pics maken voor thuis.

PS: de foto van het uizicht van de 82e verdieping is wel vet :)

KUS!

• 01 Augustus 2010 - 21:01

Hub En Marion:

Wij kijken ook iedere keer uit naar nieuwe berichten. Terwijl we ons ook kunnen voorstellen dat je daar niet altijd tijd voor hebt. Ben benieuwd naar je kapsel.

Dikke kus Pap en mam

• 02 Augustus 2010 - 00:43

Dennis En Martijne:

Nu hebben we jullie toch gemist in Shanghai. Enne die weetjes, heel herkenbaar! :) Hele fijne reis nog.

• 02 Augustus 2010 - 05:51

Pap:

Hartstikke leuk die ditjes en datjes om te weten, zeker als je overweegt ook eens die richting op te gaan. Wat Kevin betreft zou ik er toch eens over nadenken de chinese (alternatieve) medische wereld te benaderen. Hiervoor is China toch ook bekend en moet er toch iets aan zijn "konditie" te doen zijn. Verder nog veel plezier op grote hoogte toegewenst.
    Pap

• 02 Augustus 2010 - 06:32

Stefan De Wilde:

xie-xie in het Chinees heeft (gelukkig maar) een hele andere betekenis dan in het Braziliaans (Portugees).

Tof om die weetjes te lezen !!!

Grtjs,
    Stefan De Wilde

• 02 Augustus 2010 - 08:06

Maria:

leuk alweer een bericht van jullie te lezen. Lijang is misschien kermis maar je moet het wel gezien hebben toch? Ik denk dat jullie nòg wel een woordje kennen: 'pijiu' en dan de Tsingtao, niet zwaar, niet duur en lekker verfrissend. Wat de darmen betreft even de pepertjes uit je eten weglaten. Dat helpt echt!!
    Ben benieuwd naar de bijbehorende foto's en jullie volgende pleisterplaats en bericht. Ik stuur jullie een digitale snelcursus Chinees ;-) per e-mail, maar weet niet of attachments wel altijd doorgegeven worden in China.
    Tot de volgende keer, liefs Maria

• 03 Augustus 2010 - 10:50

Jolijn:

Heey Debberd en Kevin,
    Hahaha wat een mooie verhalen.. Kan niet wachten tot je weer aanschuift bij ons drieën.. Vast al gehoord dat Lian nu ECHT naar Parijs gaat dus ons weekendje gaat in Frankrijk plaatsvinden :-)..
    Hoop dat Kevin zich snel weer beter voelt..
    Kus

• 05 Augustus 2010 - 17:43

Jo En Marion:

We lezen jullie verslagen met heel veel plezier, aan jullie alletwee is een schrijver verloren gegaan.
    Je ziet alles zo voor je, ook zonder foto's.
    (die overigens heel mooi zijn)
    Heel veel plezier nog,
    en blijf gezond !!!