Renovatie Boys Remand - Reisverslag uit Landgraaf, Nederland van Debby Schrans - WaarBenJij.nu Renovatie Boys Remand - Reisverslag uit Landgraaf, Nederland van Debby Schrans - WaarBenJij.nu

Renovatie Boys Remand

Door: Debby

Blijf op de hoogte en volg Debby

14 Februari 2006 | Nederland, Landgraaf

Zoals beloofd laat ik via deze site weer even wat horen over de renovatie van het Boys Remand in Ghana. Daar is het een stuk fijner weer en kleurrijker dan hier! Ik blijf het missen, ook al ben ik alweer drie weken thuis....
Inmiddels is er weer wat werk verzet en kan ik jullie de eerste foto laten zien...... Het is niet veel, maar de betonblokken op de grond markeren de plek waar een nieuw Boys Remand moet komen te staan! We zijn dus nog niet zo heel veel verder, maar veel sneller kan het niet want zo werkt dat niet in Ghana! Er is in ieder geval nu echt een definitieve opzet van kosten en een definitief begin gemaakt! Omdat ik zelf in het shelter heb gewerkt en daar dus ook de meeste verhalen over vertelt heb, is het misschien handig als ik nu wat meer vertel over het Boys Remand zelf.
Het Boys Remand is een soort jeugdgevangenis die al bestaat sinds 1947 en is bedoeld als eerste opvang voor jongens tussen 12 en 18 jaar. De jongens worden verdacht van het begaan van een misdaad en zitten in het Boys Remand in afwachting van hun proces. Dit kan 1 dag, maar ook 1,5 jaar duren. Sinds de bouw van
het remand is er nooit meer iets wezenlijks aan gebeurd. Momenteel is het een bouwval, bestaande uit 1 leefruimte met daarop uitkomend een ruimte waar gedoucht kan worden en waar 2 toiletten zijn. De leefruimte bestaat uit een ruimte met matrasjes op de grond, restanten van muskietennetten voor de ramen, 2 afgesloten ramen ivm invloeden van buiten het remand, zeer weinig ventilatie, grote scheuren in de muren en zeer onhygienische vloeren. De doucheruimte en wc's beschikken niet over stromend water of een opslag plaats voor water. De toiletten zijn volledig onbruikbaar, er is in deze ruimte geen electriciteit en geen ramen. De oudere en jongere jongens worden doordat er maar 1 leefruimte is niet gescheiden, waardoor de jongsten soms het onderspit moeten delven bij vechtpartijen of in de nachten als er geen toezicht is. In dezelfde ruimte wordt gegeten, geslapen en geleefd. Het is bedoeld voor max 10 jongens maar door de opnameplicht zitten er geregeld tegen de 30 jongens.
Door een nieuw Boys Remand te bouwen willen we de levensomstandigheden van de jongens verbeteren. Zoals boven beschreven is gewoon te belachelijk voor woorden! De nieuwbouw zal bestaan uit twee gescheiden ruimtes, 1 voor de jongere en 1 voor de oudere jongens, beiden met een toilet en douche. Het oude remand wordt gerenoveerd tot ruimte voor eten, ontvangen van bezoek, spelletjes doen, tv kijken e.d.. De totale ruimte wordt op die manier ongeveer 2 keer zo groot.

De 1500 euro die we van het sponsorgeld gereserveerd hadden voor het Boys Remand is genoeg om aan de nieuwbouw te kunnen beginnen. OCEP ("mijn" organisatie) heeft contact gehad met een ontwikkelingsorganisatie die misschien bereid is ook nog een bedrag te doneren. Verder is de manageress van het hele compound druk bezig haar bazen te bewerken ook een bijdrage te leveren. Ze is van mening dat wij al meer dan genoeg gedaan hebben en dat haar bazen dienen bij te springen ondanks het feit dat ze hun ogen sluiten voor de huidige omstandigheden waar de jongens in leven. Een bere-goede mening mijns inziens, dus dat komt allemaal wel goed! Er is dankzij jullie sponsoren een start en dat is natuurlijk fantastisch!

Groetjes, Debby

PS: Marike, ik heb je mail gebruikt! Hoop dat je het niet erg vindt!

• 14 Februari 2006 - 20:10

Marike:

hee debby,
    natuurlijk prima dat je mijn mail hebt gebruikt, ik heb me eerder toch ook al schuldig gemaakt aan plagiaat via jouw teksten... ik twijfel nog wel of deze info nu zo op het net mag, voor iedereen toegankelijk. ik blijf het ingewikkeld vinden. hoop je volgende week te zien obruni! liefs Marike

• 21 Februari 2006 - 08:14

Brenda:

Zal wel vies tegenvallen he.. daar zo'n lekker weer en alle tijd van de wereld. Hier weer lekker koud en nat en alles moet snel snel gebeuren. Hoop dat de omslag je niet teveel is geworden! Weet je nu al of je ergens aan de slag kunt? Op Franciscusoord misschien? Groetjes!!