The end (almost) - Reisverslag uit Accra, Ghana van Debby Schrans - WaarBenJij.nu The end (almost) - Reisverslag uit Accra, Ghana van Debby Schrans - WaarBenJij.nu

The end (almost)

Door: Debby

Blijf op de hoogte en volg Debby

16 Januari 2006 | Ghana, Accra

Dit keer weer een berichtje van alleen Debby. De geachte heer Kevin zit alweer in Nederland, zweet niet meer en heeft al onder een heerlijk warme douche gestaan terwijl bij mij het water het weer eens niet doet (en dat terwijl ik ook nog eens alleen maar koud water heb!). Maar ik mag niet klagen, ondanks alles wil ik eigenlijk toch wel weer hier blijven....

Vandaag was mijn laatste dag op het shelter. Ik had eigenlijk alleen de ochtend willen gaan, maar zoals alles hier niet gaat zoals je eigenlijk wilde, ben ik de hele dag gebleven. Heb ontroerende toespraakjes gekregen van de social workers die door Georgina allemaal opgetrommeld waren om samen afscheid te nemen. Toen ik aan de beurt was om een toespraakje te houden schoot ik natuurlijk vol (een wonder dat ik het zo lang kon uitstellen) waarop de social workers niet wisten wat ze met me moesten omdat huilen voor babies is en eigenlijk niet geaccepteerd wordt van volwassenen.... De kinderen waren wat makkelijker in het afscheid, ze vroegen tot het laatst of ik morgen weer kwam. Dat ik echt niet meer kom is blijkbaar nog steeds niet helemaal doorgedrongen. Het afscheid was dus gewoon "goodbye". Vind het een fijn idee dat er nu wel een nieuwe vrijwilligster is waardoor de kinderen (ook al is het niet door mij) afleiding hebben en bezig gehouden worden.
Heb ook nog een hele tijd bij Victoria (manager van het hele compound) gezeten want daar moest ik natuurlijk ook afscheid van nemen. Het is haar inmiddels gelukt toestemming te krijgen om het boys remand te renoveren waarvoor Marike en ik 1500 euro van het sponsorgeld toegezegd hadden. Er is een soort aannemer druk bezig kosten te berekenen en te kijken wat de mogelijkheden zijn. De start is dus gemaakt, er wordt gewerkt aan betere leefomstandigheden voor de jongens. Victoria heeft me verzekerd foto's te maken omdat ze de sponsors in Nederland wil laten zien hoe het proces verloopt en dat het geld goed terecht gaat komen. Jullie worden dus op de hoogte gehouden (of je het wilt of niet!), ik zal de foto's op deze site plaatsen. Daarnaast had ik beloofd een overzicht te geven van de andere sponsorgeld-bestedingen. Precies tot op de onderbroek of potlood lijkt me niet zo interessant (degenen die dat wel interessant vinden kunnen dat laten weten, ik heb een precieze lijst!) dus zal ik een verkorte versie geven.
- Schoolmateriaal; potloden, gummen, linealen, paperclips, lijm, puntenslijpers, schriften, blanco A4-papier, puzzels, telraam, rekenboekjes, leesboekjes, schrijfboekjes, taalboekjes, krijt,plakband en opbergdozen.
- Spelmateriaal; springtouwen, bal, oware (Ghanees spel), autootjes, barbiepoppen, theeserviesje, poppen, verf, radio en batterijen.
- Verzorging; handdoeken, sponzen, zeep, vaseline, onderbroeken (meisjes en jongens), tandenborstels, tandpasta, slippers, maandverband, vitaminepillen, malaria behandeling en antibiotica.
- Overig; plafondventilator voor kantoor Georgina en klas/eetlokaal van het shelter, units voor Georgina's telefoon om ouders op te sporen, dagje strand met kids van het shelter, dagje children's park met kids van het shelter, ijsjes voor shelter en boys remand na voetbal match, kersttractatie (cake en fruitdrank) voor het hele compound, kerstcadeautje voor social workers.

Al met al hebben we het shelter (en boys en girls remand gedeeltelijk) genoeg voorraden aangeleverd om weer even voorruit te kunnen! In totaal is nu bijna 1000 euro van het sponsorgeld uitgegeven. 1500 euro is bestemd voor renovatie van het boys remand. De overige 200 euro zijn gereserveerd voor hoognodige uitgaven de komende tijd en voor basketbalpalen voor het shelter (als alternatief voor een glijbaan, maar dat wordt nog uitgezocht door Georgina). Nog even voor de duidelijkheid: samen (Marike en ik) hadden we een totaal sponsorbedrag van 2755 euro en 91 eurocent!!! Fantastisch! Nog maar eens: BEDANKT! Ook namens iedereen op het compound, dankzij jullie als sponsor zit er weer wat vooruitgang in het compound!

That's all folks. Het zit erop. Zoals gezegd zal ik jullie via deze site op de hoogte houden van project "renovatie boys remand". Bedankt voor al jullie leuke, lieve en steunende reacties en pap, bedankt voor je nieuwsbrieven! Heb alle post (voor zover ik weet) en het pakketje ontvangen. Ook heel erg bedankt hiervoor, vooral de pasta, hagelslag, drop en koekjes zijn erg goed gevallen (ik ben trouwens nog steeds best een nette meid!)!!!

Dikke kus voor iedereen en tot snel,

Auntie Debby

  • 16 Januari 2006 - 21:55

    Kevin:

    Dag Lieverd,

    Ik ben de eerste die je bericht leest volgens mij! Ben blij dat je een leuke laatste dag hebt gehad. Dat die tranen kwamen was onvermijdelijk! haha... Tot woensdagavond, je gaat het ijskoud krijgen (net als ik) maar 1 troost, er is hier stromend WARM water en je zweet hiet niet!

    Dikke kus!

  • 16 Januari 2006 - 21:58

    Kevin:

    En ow... de stroom valt ook niet uit tijdens het typen van berichten, ondanks dat het buiten regent ;-)

  • 16 Januari 2006 - 22:12

    Marjolein:

    Na Kevin heb ik dan de eer om als tweede je bericht te lezen, jippie! Maar dep, geniet nog even van alles wat je daar ziet, want je wordt zo weer opgeslokt door het leven hier: koud, regen, treurig januari. Maar gelukkig zijn wij er dan ook allemaal weer! (hihi)
    Dag debby, nog veel plezier en tot snel.
    x

  • 17 Januari 2006 - 08:48

    Jose Hensgens:

    Hallo Debby,
    Breng wat zon mee! En een veilige thuiskomst. Goede reis,
    groetjes jose

  • 17 Januari 2006 - 17:06

    Inez:

    Hey Debby...nog effe en dan zien we je weer. Ondanks dat je daar zoveel goede dingen hebt gedaan...ben ik toch ook wel weer blij als je terug bent...hebben je wel gemist, hoor. Goede terugreis en tot gauw!
    xxx Inez

  • 17 Januari 2006 - 19:17

    Gonnie:

    Debby een goede terugreis en fijn dat je het daar op een fijne manier hebt weten af te sluiten.
    Groetjes en tot gauw!!!!

  • 25 Januari 2006 - 17:45

    Wendy:

    HE Debby, ben je inmiddels gewend....of heb jij het ook nog zo koud...(hoop van niet want dan weet ikdat het bij mij ook binnen een paar dagenbeter wordt!)LEuk om nou jouw verhalen ook eens te lezen!hoe gaat het verder met je?al veel plannen...ik heb besloten nog maar even te wachten met plannen maken (hoewel dat best moeilijk is omdat iedereen vraagt wat je gaat doen...)!!Ben je vrijdag ook van plan om naar amsterdam(benietfeest) tegaan?misschien tot dan en anders hoop ik je snel te zien!Liefs wendy

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Debby
Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 132
Totaal aantal bezoekers 99214

Voorgaande reizen:

05 Juli 2010 - 29 Augustus 2010

Huwelijksreis

06 Oktober 2005 - 17 Januari 2006

Vrijwilligerswerk Ghana

Landen bezocht: