Flabbergasted! - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Debby Schrans - WaarBenJij.nu Flabbergasted! - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Debby Schrans - WaarBenJij.nu

Flabbergasted!

Door: Debby en Kevin

Blijf op de hoogte en volg Debby

19 Juli 2011 | Ghana, Tamale

Akwaaba! Welcome to Ghana! We zijn (weer) hartelijk welkom geheten, onofficieel en officieel (hoewel er geen verschil tussen beiden is... beiden houden een driedubbele handdruk en nog eens en nog eens en een "ooooh, your welcome!" in)!
We mogen bij Georgina logeren wat een kijkje in het Ghanese gezinsleven oplevert. Erg leuk en bijzonder om mee te maken. Ieder gaat zijn eigen weg: "come and go", maar ondertussen wordt wel met iedereen rekening gehouden en staat er elke avond een maaltijd voor ieder klaar. Toch zitten de kids stevig onder de duim en is er ook corvee. We hebben onze eigen kamer samen met Karel de Kakkerlak en Sjakie de Salamander. We plakken weer en zijn nu, na een week blij met een klein straaltje douche want Georgina heeft geen stromend water dus hebben we weer genoten van de bucket showers. In het stadsdeel waar Georgina woont kun je 1 keer per week je watervoorraad aanvullen. Deze week is de kraan helemaal niet aangezet want de waterleiding van het stadsdeel is gesprongen... Maar, don't worry want de familie Mensah is used to it and knows how to storage water!

Ben, Robert en Joyce hebben we ook weer uitgebreid gesproken; de bekende social workers van 6 jaar geleden. Ze werken net als Georgina nog steeds even hard en bevlogen voor het compound waar we vol bewondering alles opnieuw bekeken hebben. Flabbergasted zijn we! Wat een vooruitgang is er geboekt! Zoals eerder al gemeld is het nieuwe boys remand voltooid en de jongens hebben er hun intrek genomen. Het is nu meer dan twee keer zo groot met hygienisch sanitair. Het oude boys remand is nu de gezamenlijke ruimte. Het oude sanitair is afgesloten en er zitten muggennetten voor de ramen. De afschuwelijke stank is verdwenen en er is meer licht. Met het geld van de VBGGK en verschillende andere sponsoren die Georgina heeft binnengehaald is, zoals afgesproken, het shelter opgeknapt. De scheuren in de muren zijn gestuckt en het gebouw is opnieuw geschilderd, het plafond dat op instorten stond is vernieuwd, al het sanitair is vernieuwd en daarmee hygienisch, nieuwe kozijnen en deuren met muggennetten en een platform waarop nu 3 grote polytanks staan voor water storage (want hetzelfde stadsdeel als Georgina)! Fantastisch en zo veel beter!!! Ook is er meer personeel waardoor de kinderen niet meer hele dagen opgesloten zitten en familie bovendien sneller opgespoord kan worden.
Georgina stopt hiermee niet en heeft alweer nieuwe plannen bedacht en gestart. Ze heeft een heldere prioriteitenlijst die goed onderbouwd is. Momenteel is ze bezig met de bouw van een kantine voor de girls' vocational school (huishoudschool) op het compound. Er zijn zo'n 120 leerlingen en ze heeft het schoolgeld voor alle leerlingen iets verhoogd voor de bouw van die kantine. De meiden hebben nu hun kantine onder de mango trees wat op zich natuurlijk heerlijk is, maar niet in het regenseizoen... Bovendien zorgt het ontbreken van een kantine ervoor dat er geen ruimte is om officiele gelegenheden te organiseren op het compound (wat weer sponsors kan binnenbrengen). De kantine is nu voor de helft af, in afwachting van het nieuwe lesgeld en mogelijke sponsors. Het feestbedrag, het bedrag van Nationale Nederlanden en Mijnsen is zoals jullie begrijpen al vergeven! Niet alles zal naar de kantine gaan, een deel zal gebruikt worden om degelijke stoelen voor het shelter te kopen (er zijn nu enkel plastic stoelen die telkens opnieuw kapot gaan). Mogelijk dat ook een deel gebruikt zal worden voor een tweede plan: een bibliotheek met computerfaciliteit voor het hele compound. De ruimte daarvoor is af, de inhoud is er niet. Doel: de meiden van de vocational school in de gelegenheid stellen na schooltijd hun huiswerk te maken omdat ze daar thuis niet aan toe komen vanwege de huishoudelijke klussen die zij moeten doen. Ook worden de jongens van het boys remand en kinderen van het shelter zo in de gelegenheid gesteld gebruik te maken van boeken en lesmateriaal waardoor ze basaal onderwijs krijgen. Ondanks dat dit laatste plan ons en waarschijnlijk jullie (emotioneel) meer zal aanspreken willen we Georgina's prioriteiten en harde werken respecteren en niet aan haar voorbij gaan: zij is hoofd van het compound en weet vele malen beter dan wij wat het meest noodzakelijk is. Vnauit onze Westerse visie opleggen waar het geld aan besteedt moet worden gaat o.i. niet werken en willen we ook niet. Afbouwen van de kantine is beter dan inzetten op twee plannen die dan (voorlopig) beiden maar half afkomen. We hebben er vertrouwen in dat er uiteindelijk een mooie kantine staat die bijdraagt aan het hele compound.

Gisteren vertrokken naar Tamale, het verre noorden. Een 12 uur durende busrit in een luxe Chinese bus waar de jongerenreizen naar Spanje veel van kunnen leren. Hier is geen zeewindje en zitten we in een savanne landschap dus bloedheet. En eigenlijk hebben we nog geen echt plan... Hoewel, we hebben wel plannen, maar hoe passen we die in een kleine week...!? Straks de tourist board maar eens uitvragen. Mits we die kunnen vinden... We hebben er een uur over gedaan uberhaupt een internet spot te vinden! Foto's uploaden kan hier helaas niet, dat trekken de computers niet. Die komen later!

Veel groetjes, Kevin en Debby

• 19 Juli 2011 - 17:24

Mup:

Fijn om te horen dat het goed met het project gaat en jullie het naar de zin hebben. Kevin nog geen buikkrampjes? Nu neem ik aan dat de Ghanezen zich niet laten opjagen, dus dan moet je wel tijd maken om het eens rustiger aan te doen en te genieten van de vakantie. Maar vooral ook om op te laden. Veel plezier nog! Kus!

• 20 Juli 2011 - 06:29

Tim:

Nou nou nou, er is dus toch wel wat voor elkaar te krijgen in Ghana, als er maar een goede stuurvrouw is... Hulde aan Georgina! Goed om te horen dat het goed is opgeschoten.

Ik begrijp dat jullie "werkvakantie" er nu weer op zit en jullie nu even echt vakantie gaan vieren. Geniet er nog lekker van!

• 20 Juli 2011 - 07:09

Christian:

het is weer een fantastisch verhaal !!!

ik denk dat van een dergelijke ervaring iedereen wel wat kan leren;

Maak er ook een beetje een 'relax' vakantie van hoewel er lekker uit zijn is op zich op een manier relaxing....

Veel vakantie groetjes!!!

• 20 Juli 2011 - 07:22

Lian:

Hey! Goed bezig hoor, mooi om te horen dat het toch wel degelijk vooruit gaat daar! Geniet nog van jullie vakantie!

• 20 Juli 2011 - 16:02

Pap En Mam:

Hoewel we via de tam-tam al wat voor-informatie hadden gekregen over de geboekte resultaten in het remand is er dus duidelijk vooruitgang geboekt. Bovendien zijn er nog steeds plannen te over om verdere verbeteringen aan te brengen. Betekent waarschijnlijk ook weer wat extra werk voor de "ondersteuning" vanuit Nederland.
    Maar eerst maar eens genieten van en welverdiende vakantie!!!!

• 22 Juli 2011 - 14:13

Oma En Opa:

Hallo Debbie en Kevin.
    Hier is alles goed,met je vader gaat het de goede kant op.Dus jullie je niet ongerust maken.Geniet maar met de vacantie.
    groeten Oma en Opa.

• 26 Juli 2011 - 18:16

Frank, Nicky & Dames:

Lieve Debby en Kevin,

Zoals jullie zien, liggen we behoorlijk achter met onze mail. Maar ik wilde wel even reageren op jullie super verhaal: goed om te lezen dat er zoveel vooruitgang is geboekt, geeft weer goede moed om door te gaan.

Veel liefs,
    Frank, Nicky, Esmée en Anouk.